De bouw van Daisy
Hoe bouw je een boot in Den Haag? In het najaar van 2014 is Jan begonnen met vooral heel veel denk werk voor de bouw van rondvaartboot Daisy. Hij heeft vaker een een boot gerestaureerd en ook wel nieuw gebouwd. Achteraf heb je dan altijd dingetjes waarbij je zegt “de volgende keer ga ik dat anders doen”. Met Daisy wilde hij graag zijn eigen ontwerp, waar alles wat anders moet, verbeterd terug te vinden is.
Het meest bijzondere aan dit ontwerp is dat de boot gebouwd is, zonder spanten. De meeste boten hebben eerst een geraamte van spanten, waar hout of platen ijzer tegenaan komen. Het geraamte is de body en zorgt voor stabiliteit. Oneerbiedig gezegd, hebben we nu een lange plaat, aan de voor- en achterkant ophoog getrokken, dan staat er al een soort banaan. Vervolgens las je aan beide zijden lange gebogen platen. Die gebogen platen zijn gewalst en de kromming moet je nog wel even berekenen, hoe krom moet het dan zijn ?
Stabiele rondvaartboot
De boot heeft al wel zijn vorm, maar is nog geen stabiele rondvaartboot. Om te voorkomen dat de boot gaat torderen, zijn er twee schotten in gekomen, die hadden we toch al nodig om het voor- en achterdek aan vast te maken. Enkele spanten op de bodemplaat en de brede gebogen rand -bovenop- rondom de boot zorgen voor een solide body voor Daisy. Inmiddels zijn we alweer een paar maanden verder in 2015 en begint het kilometers laswerk. Strippen aan de zijkant die zowel boven -als aan de onderkant- afgelast moeten worden. Pakken las elektrodes zijn erdoor heen gejaagd. Er ontstaat steeds meer een boot, maar mevrouw heeft nog geen kop en nog geen kont. Dat is ook een lastig stuk, want het is zowel spits toelopend als rond. Het liefst willen we het zonder putten, strak naar de rechte voor en achter boeg toe werken.
Rondvaartboot trap
Een ander bijzonder aspect van de rondvaartboot, is de trap. Aan de voorkant zit de integreerde trap die tevens een luik in naar het vooronder. Door de trap terug te laten vallen, kunnen de gasten die vooraan in de boot zitten, makkelijk hun benen kwijt. Een bijkomstig voordeel is dat mensen er ook niet naast kunnen stappen. Een RVS paal die we ernaast in een gat stoppen dient als trapleuning. Voor de SI keuring een belangrijk item bij een rondvaartboot; de passagiers moeten veilig op – en afstappen. Zo langzamerhand komt Daisy tot stand en zijn we zeer content! Nu begint de afwerking en wat een hoop werk is dat. Gelukkig mogen nu de hulptroepen komen.
Boot Bouwen Den Haag
De laatste loodjes
Half mei 2015 komt er een heuse planning op de keuken muur. We hadden namelijk half juni al een boeking staan voor een rondvaart en die deadline wilden we halen. De hulptroepen gaan aan de slag met de twee componenten verf. Goudkleur komt eerst als onderlaag en dat doen we twee keer, dan de grijze toplaag ook twee keer. Het oranje is een kleur die onze familie vaker gebruikt bij de Westlandse schepen en wij vinden dit mooi aan de zijkant en voor de banken. Ondertussen is Jan bezig de nieuwe JVC scheepsmotor in te bouwen, met schroefas en stuurinrichting ook geen klusje wat je even doet. Door de hectiek, missen we een essentieel onderdeel en kunnen we niet proefdraaien. Afijn, eind goed- al goed- begin juni 2015 ging onze rondvaartboot Daisy het water in! The Hague Boat is een feit!